U najkraćem moguće, ja ću samo da obrazložim otkud amandmani na sopstveni zakon, i pored pokušaja jednog dela građana, predstavljeni opozicijom u ovoj Skupštini, koji su onemogućili da se ovaj zakon donese do kraja godine i stupi na snagu početkom ove godine, i to prosto nismo dozvolili da se desi, jer smo odlukama, onako kako je to zakonom bilo moguće, sva olakšanja i sprečavanja da banke naplaćuju previsoke kamatne stope građanima, pretočili u odluke koje važe do stupanja na snagu ovog zakona, ali je pomeranje rokova umesto od početka godine, sada sa stupanjem na snagu ovog zakona, uslovilo potrebu da podnesemo određene amandmane i da time institucionalizujemo zaštitu korisnika finansijskih usluga svih građana i vas koji sedite ovde i pružate podršku Narodnoj banci, Vladi Republike Srbije da zajedno učinimo sve što je moguće na poboljšanju njihovog životnog standarda, ali i onima koji su to onemogućavali i koji će koristiti pogodnosti ovog zakona, kao i pogodnosti svih ostalih ekonomskih mera koje donosimo u koordinaciji monetarne i fiskalne politike.
U tom smislu samo želim da podsetim da ovaj zakon unosi novine u ograničavanju kamatnih stopa na sve vrste kredita, da podstiče zaduživanje sa fiksnom kamatom, znači da omogućava predvidivost u zaduživanju i da u velikoj meri unosi novinu.
Kako god se to nekome dopalo ili ne, moram da priznam da smo najveću podršku kao NBS imali u predsedniku Republike gospodinu Aleksandru Vučiću, koji je podržao naš predlog da onaj ko ima problema sa otplatom kredita u trenutku kada u taj problem dođe može sam da proda hipotekovanu nepokretnost i za to ima rok od 60 dana. Ukoliko ne može sam da je proda, on prepušta banci da to učini, ali menjamo praksu da više ne bude prodao nepokretnost, a ipak mu ostaje zaduženje.
Videćete kolika je to novina u pravnom sistemu Republike Srbije i dopalo se nekome ili ne, jedan od amandmana, baš ovaj na član 79. gde smo pomeranje roka za brisanje hipoteke i povlačenje menica koje je građanin dao kao instrument obezbeđenja banci, gde su određene grupe ponovo videle mogućnost da zarađuju 250 menični blanket, ali značajni sudski troškovi i neki masovni sporovi, pa zatrpavanje sudova da se ne bave pravim poslovima, nego ovim gde, verujte, u nevraćenom na vreme meničnom banketu oni nalaze nov posao pošto su ga izgubili u nekim drugim oblastima.
Mi smo zahtevali da se pomeranje roka sa 31. marta odloži na 1. jul da bi banke mogle da obave ovaj posao na vreme i kako treba.
Da podržim ono što je potpredsednik Siniša Mali rekao, da garantna šema i kolega koji je insistirao da rok od mesec dana u otplati kredita može da bude i tri meseca, nema potrebe za takvom vrstom izmena zato što smo članom 44. Zakona o zaštiti korisnika predvideli jednu veću odgovornost banaka, da sa korisnikom kredita koji zapadne u teškoće pronalazi načine za otplatu tih kredita.
Jednom rečju, pokušavamo da u svakoj oblasti, pa i onoj koja baš nije omiljena u našem sistemu, finansijskim institucijama, stvorimo vrstu odgovornosti gde profit ne može da bude jedina mera vrednosti, nego održavanje finansijskog zdravlja klijenta, jer kada imate kreditno sposobnog dužnika i onog koji kredit vraća na vreme, vi ćete imati i veći profit i stabilnije poslovanje, a finansijski sistem jeste nešto što značajno utiče i na rast BDP i kreditna aktivnost utiče u značajnoj meri i na povećanje životnog standarda svakog pojedinca, ali i na rast privrede, koja zahvaljujući merama ekonomske politike Vlade i NBS kroz stabilan kurs i stabilne uslove poslovanja u velikoj meri iz sopstvenih izvora finansira svoj razvoj, ali i kreditnom aktivnošću koja na ovaj način i ovim zakonom održava ravnotežu i u informisanju, ali i u koristima koje sistem treba da pruži građanima.
Ja bih sa javljanjem po ovom zakonu završila javljanje i po ostalim zakonima koji su na dnevnom redu, jer sam najvažnije stvari ovde istakle.
Samo da dodam da ono što je bila uobičajena praksa do sada u Zakonu o NBS, da NBS otkupljuje po berzanskim cenama svo zlato koje se proizvede u Srbiji, mi smo uveli, tu smo takođe podneli jedan amandman, da ne samo zlato, nego i srebro i sve druge plemenite metale onaj ko u Srbiji to proizvodi od njenih prirodnih blaga ima obavezu da po pravu preče kupovine, sada po zakonu, ponudi NBS, koja za to isplaćuje cenu koja je berzanska. Znači, ni na koji način ne dovodi u pitanje konkurentnost, ali ono što je naše, ostaje da bude sigurnost Srbije koju smo dokazali sa visokim devizni rezervama, od kojih je značajan deo i u zlatu.
Ja se nadam da će vaš NBS nastaviti da bude neko ko radi u interesu svih, pa i onih koji su onemogućili da se ovi zakoni donesu tada, ali i sada je ipak na vreme.
To je sve. Zahvaljujem se.