Prva sednica Prvog redovnog zasedanja , 06.03.2025.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Prva sednica Prvog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/28-25

3. dan rada

06.03.2025

Beograd

Sednicu je otvorila: Snežana Paunović

Sednica je trajala od 10:00 do 16:45

  • TAGOVI

  • Prva sednica Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Traženje obaveštenja i objašnjenja u skladu sa Poslovnikom (06.03.2025)
  • Pretres u pojedinostima o 5. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 6. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 7. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 8. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 9. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 10. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 11. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 13. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 14. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 15. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 16. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 17. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 18. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 19. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 20. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 21. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 23. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 24. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 27. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 28. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 29. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 31. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 32. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Pretres u pojedinostima o 65. tački dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • Dan za glasanje o tačkama od 1. do 32. i 65. i 66. dnevnog reda Prve sednice Prvog redovnog zasedanja (2025)
  • ZAKONI

  • Zakon o izvozu i uvozu robe dvostruke namene
  • Zakon o izmenama i dopuni Zakona o priznavanju sorti poljoprivrednog bilja
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o vazdušnom saobraćaju
  • Zakon o izmeni Zakona o pravu na besplatne akcije i novčanu naknadu koju građani ostvaruju u postupku privatizacije
  • Zakon o davanju garancije Republike Srbije u korist Banke Poštanska štedionica akcionarsko društvo Beograd za izmirivanje obaveza Javnog preduzeća „Srbijagas“ Novi Sad za finansiranje razvoja distributivne mreže, uključujući merne stanice kao i rehabilita
  • Zakon o davanju garancije Republike Srbije u korist Banca Intesa AD Beograd i Banke Poštanska štedionica akcionarsko društvo Beograd za izmirivanje obaveza Javnog preduzeća „Srbijagas“ Novi Sad, po osnovu ugovora o kreditu radi izgradnje razvodnog gasovod
  • Zakon o davanju garancije Republike Srbije u korist OTP banke Srbija akcionarsko društvo Novi Sad i Banke Poštanska štedionica akcionarsko društvo Beograd za izmirivanje obaveza Javnog preduzeća „Srbijagas Novi Sad, po osnovu ugovora o kreditu radi izgrad
  • Zakon o davanju garancije Republike Srbije u korist Banca Intesa AD Beograd za izmirivanje obaveza Javnog preduzeća „Srbijagas“ Novi Sad, po osnovu ugovora o kreditu radi izgradnje razvodnog gasovoda Beograd-Valjevo-Loznica
  • Zakon o izmeni Zakona o privatizaciji
  • Zakon o dopuni Zakona o platama u državnim organima i javnim službama
  • Zakon o prestanku važenja Zakona o sistemu plata zaposlenih u javnom sektoru, Zakona o platama službenika i nameštenika u organima autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave, Zakona o zaposlenima u javnim službama i Zakona o platama zaposlenih u ja
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o deviznom poslovanju
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o Narodnoj banci Srbije
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o bankama
  • Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima
  • Zakon o poštanskim uslugama
  • Zakon o dopuni Zakona o poljoprivredi i ruralnom razvoju
  • Zakon o dopuni Zakona o platama državnih službenika i nameštenika
  • Zakon o zaduživanju Republike Srbije kod Banca Intesa AD Beograd za potrebe finansiranja Projekta Ruma – Šabac – Loznica
  • Zakon o zaduživanju Republike Srbije kod UniCredit Bank Srbija a.d. Beograd za potrebe finansiranja projekta Ruma – Šabac – Loznica
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima
  • Zakon o izmeni i dopunama Zakona o porezu na dohodak građana
  • Zakon o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanju dela kamate kao mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti
  • Zakon o Centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika
  • Zakon o izmenama Zakona o privrednim društvima
  • Zakon o davanju garancije Republike Srbije u korist Nemačke razvojne banke KfW, Frankfurt na Majni, po zaduženju Akcionarskog društva „Elektroprivreda Srbije“, Beograd (Projekat obnovljivih izvora energije Kostolac - Vetropark)
  • Zakon o izmenama Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o visokom obrazovanju
  • Zakon o zaduživanju Republike Srbije kod OTP banke Srbija a.d. Novi Sad za potrebe finansiranja Projekta izgradnje brze saobraćajnice, deonica Požarevac – Golubac (Dunavska magistrala)
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma
  • OBRAĆANJA

    ...
    Socijalistička partija Srbije

    Snežana Paunović

    | Ministarka državne uprave i lokalne samouprave | Predsedava
    Hvala, koleginice.
    Kolega Radin, upozoravali ste na vreme. Koleginica Pernat je imala vreme poslaničke grupe. Ništa se vi ne sekirajte, kad ja sedim i gledam u sat, vi ne brinite.
    Na član 3. amandman su zajedno podneli narodni poslanici poslaničke grupe Narodni pokret Srbije – Novo lice Srbije.
    Čuli smo da neće dalje učestvovati.
    Pošto smo završili pretres o svim amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
    Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i celini.
    Prelazimo na 10. tačku - PREDLOG ZAKONA O ZADUŽIVANjU REPUBLIKE SRBIJE KOD UNICREDIT BANK SRBIJA A.D. BEOGRAD ZA POTREBE FINANSIRANjA PROJEKTA RUMA – ŠABAC – LOZNICA
    Primili ste amandmane koji su podneti na Predlog zakona.
    Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, a saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
    Na član 1. amandman su zajedno podneli poslanici poslaničke grupe Narodni pokret Srbije – Novo lice Srbije.
    Na član 2. amandman su zajedno podneli poslanici iste poslaničke grupe.
    Na član 3. amandman su zajedno podneli poslanici iste poslaničke grupe.
    Pošto smo završili pretres o svim amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
    Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
    Tačka 11 – PREDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O PLATAMA DRŽAVNIH SLUŽBENIKA I NAMEŠTENIKA
    Primili ste amandmane koji su podneti na Predlog zakona.
    Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
    Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici poslaničke grupe Narodni pokret Srbije – Novo lice Srbije.
    Na član 2. amandman su zajedno podneli poslanici iste poslaničke grupe, ali su se izjasnili nedavno da neće više učestvovati u radu.
    Pošto smo završili pretres o svim amandmani, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
    Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
    Tačka 13 – PREDLOG ZAKONA O IZVOZU I UVOZU ROBE DVOSTRUKE NAMENE
    Primili ste amandman koji je podnet na Predlog zakona.
    Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
    Na član 6. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dinić, Lazović, Đokić, Kozma, Pavićević, Stojmenović, Mijatović, Radovanović, Jerinić, Veselinović.
    Poslanici Zeleno-levog fronta nisu u sali. Neće niko da govori.
    Pošto smo završili pretres o u amandmanu, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
    Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
    Tačka 14 – PREDLOG ZAKONA DOPUNI ZAKONA O POLjOPRIVREDI I RURALNOM RAZVOJU
    Primili ste amandmane koji su podneti na Predlog zakona.
    Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
    Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici poslaničke grupe Narodni pokret Srbije – Novo lice Srbije, kojih nema u sali.
    Na član 2. amandman su zajedno podneli poslanici iste poslaničke grupe.
    Pošto smo završili pretres o svim amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
    Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
    Prelazimo na 15. tačku dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA
    Primili ste amandmane koji su podneti na Predlog zakona.
    Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
    Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Aleksić, Novaković, Stanković, Đokić, Milojičić, Rokvić, Jakovljević, Eraković, Ivanović, Rakić, Parandilović, Ninković.
    Izvinite, poštovani građani Srbije ali i kolege, radi se o istoj poslaničkog grupi, ali nikako da zapamtim ime.
    Na član 2. amandman su zajedno podneli narodni poslanici poslaničke grupe Novo lice Srbije – Novo lice Srbije.
    Nema ih u sali, rekli su da neće govoriti.
    Na član 2. amandman je podnela Vlada Republike Srbije.
    Pitam da li neko od ministara želi reč?
    Reč ima resorni ministar, Ivica Dačić.
    Izvolite.
    ...
    Socijalistička partija Srbije

    Ivica Dačić

    | Ministar unutrašnjih poslova | Potpredsednik Vlade
    Zahvaljujem.
    Dame i gospodo, pošto je na dnevnom redu Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja ne putevima, podsetiću da je osnovni tekst zakona više puta menjan, da je on donet 2009. godine. Naravno, složena materija i rešenja koja utiču na građane Srbije nameću da postoji veliki broj zainteresovanih subjekata, a između ostalog nisu samo građani – fizička ili pravna lica, nego i privreda. Zato se često dešavaju kontinuirane izmene ovog zakona, kako bi se odgovorilo novim potrebama i taj zakon unapredio u skladu sa potrebama prakse.
    Rešenja u ovom Predlogu zakona o izmenama i dopunama ovog zakona su prevashodno usmerena na rešavanje problema nedostatka profesionalnih vozača u Republici Srbiji, kako bi se pomoglo toj transportnoj privredi i omogućio priliv novih vozača u komercijalnom saobraćaju. Takođe, ovim predlogom se olakšava procedura uključivanja u saobraćaj vozila čije je korišćenje od opšteg društvenog značaja, kao što su izgradnja auto-puteva, različiti kapitalni ili naučno-istraživački projekti i istovremeno ova predložena rešenja doprineće većoj bezbednosti svih učesnika u saobraćaju.
    Da se ne bih javljao povodom ovih amandmana koji su bili, većina amandmana je bila podneta sa osnovnim tekstom, predlogom da se briše. Međutim, da se mi razumemo, Predlog ovog zakona je proizašao, pre svega, iz zahteva onih krugova koji su van MUP-a. Znači, mi ovde imamo samo, pošto je ovo jedan interresorni zakon, da tako kažem, i tiče se različitih ministarstava, jedan član koji se tiče MUP-a, a on se odnosi na… Kada je reč o privremenom oduzimanju, jel tako Lakićeviću, ovde je načelnik saobraćajne policije, privremenog oduzimanja predmeta koji je bio upotrebljen za izvršenje prekršaja prema vozaču, počiniocu težeg prekršaja iz oblasti bezbednosti javnog saobraćaja i sve ostalo je na neki način deo proizašao iz potrebe da se pomogne toj transportnoj privredi, da se pomogne ljudima. Bilo je velikih problema, isticao je rok za te tzv. kvalifikacione kartice.
    To je taj petogodišnji rok koji je bio propisan zakonom i pošto zakon nije donet do kraja 2024. godine. Mi smo upravo na zahtev tih udruženja različitih, sećate se, bilo je to objavljivano, mnogi od njih su najavljivali određene neke proteste sa pravom zato što nije stiglo da bude na dnevnom redu Narodne skupštine, odnosno Agencija za bezbednost saobraćaja nije uspela da stigne da zameni toliki broj tih kartica. Znači, prema podacima Agencija za bezbednost saobraćaja, broj profesionalnih vozača kojima bi kvalifikaciona kartica istekla u 2024. godini je 82.000 vozača, a to je taj petogodišnji rok koji je bio propisan zakon. Upravo udruženja prevoznika su ukazala na potencijalni problem i mogućnost da veliki broj profesionalnih vozača neće moći da nastavi da obavlja poslove profesionalnog vozača usled nemogućnosti sticanja pet periodičnih obuka u roku od pet godina od dana izdavanja kvalifikacione kartice, što je uslov za produženje te kartice, a kada tome dodate, znate da su u tih pet godina, to su bile godine koje su praktično bile izgubljene, a to je godina sa kovidom, 2020. i 2021. godina, a kada ovlašćeni centri za obuku nisu mogli da održavaju obavezne seminare. Tako da su mnoge zemlje članice EU svojim propisima omogućile profesionalnim vozačima taj dodatni rok za sticanje pet periodičnih obuka u cilju produženja kvalifikacione kartice profesionalnog vozača.
    Imajući u vidu značaj ovog problema, Vlada je 20. decembra donela Uredbu o posebnim uslovima važenja kvalifikacionih kartica vozača izdatih do 31. decembra 2020. godine.
    Upravo sada dopunom kroz zakon, dopunom ovog zakona omogućiće se ovim profesionalnim vozačima produžetak važenja kartice i Koda 95 najduže sedam godina od datuma izdavanja kartice. U praksi to će značiti da vozači koji obavljaju prevoz tereta i putnika na teritoriji Republike Srbije da će moći da nastave obavljanje ovog posla bez izdavanja novih dokumenata.
    Oni bi se nesmetano mogli kretati van granica Srbije, i moraće naravno, da podnesu zahtev za izdavanje nove vozačke dozvole u kojoj će biti upisan taj međunarodni Kod 95 sa rokom važenja najduže sedam godina od datuma izdavanja kartice. Upravo to je bio i glavni motiv zašto idemo sada sa izmenom ovog zakona.
    Inače, u planu je donošenje novog, odnosno da tako kažem, jedna obimnija i sistematičnija izmena zakona koja se baš tiče bezbednosti u saobraćaju u smislu preispitivanja kaznene politike, jer znate da mi stalno izvlačimo zaključke na osnovu pre svega broja saobraćajnih nesreća i broja poginulih ljudi u saobraćajnim nesrećama. Veliki broj ljudi koji izazivači saobraćajnih nesreća su praktično povratnici. Tako da to onda nameće i neke zaključke ili razmišljanje o tome na koji način ta kaznena politika da bude u narednom periodu.
    Znači, to je suština ovih predloženih, da sada ne idem po amandmanima.
    Želim samo da kada sam se već javio, nisam hteo da koristim to vreme pošto su bile određene primedbe na ponašanje pripadnika MUP ovde u ovoj zgradi Skupštine, želim da dodam, da samo dve stvari istaknem. Pošto je od strane nekih bilo napomenuto da je namerno izazvana ta dojava o bombi u Skupštini, mislim da svima treba da bude jasno da policija postupa profesionalno. Svi koji se bave ovim poslom, a ima među pripadnicima i vladajućih partija i opozicionih, oni koji su profesionalno bili i u MUP znaju kako se reaguje u tim situacijama i na koji način se obavlja taj tzv. kontradiverzioni pregled.
    Inače, taj pregled se obavlja u ovoj sali i u glavnim salama Skupštine pred svako zasedanje i spolja pred svako zasedanje Narodne skupštine Republike Srbije i tu nema nikakvih izuzetaka. Policajci koji tu dođu u prisustvu službenih pasa koji se bave pronalaženjem eksplozivnih naprava, detektori se tu koriste i jedan broj ljudi koji se nalazi pre svega u policijskoj brigadi, ali u Jedinici za zaštitu i obezbeđenje određenih objekata i ličnosti ne razlikuje da li je neko pripadnik vladajućih ili opozicionih političkih stranka i da li se neke prostorije koriste za ove ili one.
    Inače, mi svakodnevno imamo, mi smo pre desetak dana, dvadeset dana imali jednu dojavu da je na aerodromu postavljeno ne znam koliko eksplozivnih naprava, na mestima i da ukoliko se u roku od dva sata ne proglasi obustava međunarodnog saobraćaja avio da će biti aktivirane. Vi morate da postupate.
    Ovo nije politika, ovo je policija, i molim da neko ne zloupotrebljava to, jer mi moramo da reagujemo na svaku prijavu.
    Druga stvar, oko ulaska u zgradu ovde. Narodna skupština je ovlašćena i ona sama, a ja sam bio predsednik Narodne skupštine, pa imam priliku da o tome naravno, i svedočim, mada to nije bilo u vreme kada sam ja bio predsednik, ali ne znam, koje godine mislim da su bilo čak pre 10 godina donete određene odluke, ili kako se to kaže, o unutrašnjem redu ovde u Skupštini, MUP je ovde u Skupštini samo po vašim odlukama da brine o redu u Skupštini. Pravila vi utvrđujete, pa i utvrđujete šta se unosi u zgradu, šta se ne unosi u zgradu. Tako je definisano da se u sale ne unose i u centralni hol hrana i piće. Nikakve veze nema to sa postupanjem policije.
    Ako postoji neka potreba, ja pozivam i sve nadležne odbore ovde koji se tim pitanjima bave, da ta pitanja regulišu, pošto mi nemamo fizički sada odvojene kontrole za hol i druge sale i ovu glavnu salu. Jedino sada da postavimo na svakih 10 metara posebne kontrole za ovu ovde salu itd. ali to je sada stvar odbora, odnosno ne znam da li je to Administrativni odbor. Tako da vas molim da i tom pitanju posvetite pažnju kako ne bi pripadnici policije dolazili u jednu situaciju da oni moraju da arbitriraju kako će da se u određenom trenutku ponašaju.
    Isto tako bih zamolio i poslanike da imaju u vidu da to što neko ima imunitet ne znači da je oslobođen od odgovornosti za vršenje krivičnih dela. Tačno se zna na šta se taj imunitet odnosi. Odnosi se na pritvaranje i to u određenim slučajevima.
    Sa druge strane, poslanici se ne pretresaju prilikom ulaska. Znate šta znači pretres? Ono kroz šta vi ovde prolazite nije pretres. Vi ostavljate torbe, kapute, sakoe ili ne znam šta još. Putovali ste svuda po svetu. Ja kada sam ulazio u Kongres ili kada sam ulazio u ruske prostorije, pa da ste najveći mogući prijatelj na svetu ako nešto ne uradite, neće vas pustiti da uđete.
    Znači, molim sve da se pridržavaju propisa. Ostavi se torba. Imate pregled, to je rendgen, vidi se šta je u torbi, poslanik prolazi kroz KD vrata tzv. Ako ima upozorenje da postoji nešto što je metal zamoli se da to izvadi. Poslanici se ne pretresaju. Nemoj neko da laže i da ovde govori svima da je neko nekoga pipkao ili pretresa. Upravo zato što se poslanici ne pretresaju neki su mogli da unesu šta su uneli.
    Tako da, to je puna istina o svemu i ne bih hteo da sada idem dalje i policija će se strogo pridržavati. Uostalom, nismo mi od juče. Ovde je to 30 godina. Trideset godina postoje ista pravila. Skupština nema svoje obezbeđenje, nego se koristi MUP.
    Da ne komplikujem dalje. Neću se više javljati oko ovih amandmana. Ne znam ni da li su ljudi koji su podnosili amandmane ovde prisutni, ali vas molim da razumete da ovaj zakon je promenjen isključivo zbog ljudi koji su profesionalni vozači i potrebe da oni nemaju problema kada sada idu da rade i da voze naročito van granica naše zemlje. To je osnovna suština. Hvala.
    ...
    Socijalistička partija Srbije

    Snežana Paunović

    | Ministarka državne uprave i lokalne samouprave | Predsedava
    Hvala potpredsedniče.
    Ja ću vam pomoći. Ljudi koji su podneli amandmane na Predlog zakona vašeg ministarstva nisu u sali i obavestio nas je u njihovo ime kolega Parandilović na početku sednice da neće učestvovati u raspravi o svojim amandmanima.
    Sada reč dajem po amandmanu kolegi Životi Starčeviću.
    Vreme poslaničke grupe.
    Izvolite.
    ...
    Jedinstvena Srbija

    Života Starčević

    Dragan Marković Palma - Jedinstvena Srbija
    Hvala predsedavajuća.

    Uvaženi i poštovani ministri u Vladi Republike Srbije, Dame i gospodo narodni poslanici, ja nisam imao nameru da koristim vreme poslaničke grupe, ali me je ministar policije, gospodin Ivica Dačić, na neki način svojim nastupom i izlaganjem o amandmanima i o radu policije negde, da tako kažem, isprovocirao da to uradim.

    Gospodine Dačiću u ime poslaničke grupe Dragan Marković Palma Jedinstvena Srbija siguran sam i u ime svih ovde prisutnih, narodni poslanici opozicije nisu prisutni mi možemo samo da čestitamo vama i našoj policiji na svemu što čine i što rade u poslednjih sto dana.

    Naime, mi ovde imamo prisutne policajce i u ovoj sali i u zgradi Narodne skupštine Republike Srbije i ti ljudi su ovih dana svašta doživeli od naših kolega narodnih poslanika, ja im se u njihovo ime izvinjavam, oni to nisu zaslužili to su ljudi koji samo rade profesionalno svoj posao i dobro rade svoj posao i nizašta od ovoga nisu krivi. I naravno ne samo njima nego svim pripadnicima policije koji su pokazali maksimalnu profesionalnost i tolerantnost tokom svih ovih sto dana.

    Evo, i sada upravo preko puta nedaleko odavde imamo da tako kažem jedan sramni izliv nasilja opozicionih aktivista i članova opozicionih političkih stranaka ispred Skupštine grada Beograda i opet policija na veoma profesionalan, odgovoran način trudeći se da ničim ne izazove i ne odgovori na nasilje onako kako bi možda i neki i očekivali, a pre svega onih koji vrše nasilje i očekivali da policija odgovori. Mislim da je to jedno krajnje odgovorno ponašanje, državničko ponašanje i mislim da je policija u svih ovih sto dana igrala važnu ulogu i da je bila jedan od faktora stabilnosti u našem društvu. Naravno ne, jedino i nije jedino policija bila ta i drugi državni organi počev od predsednika Republike preko Vlade Republike Srbije, naravno i deo narodnih poslanika, većinski deo narodnih poslanika ovde u Narodnoj skupštini Republike Srbije, ali zaista još jednom želim da zahvalim svim onim policajcima koji su trpeli svašta što od narodnih poslanika, što od političkih, stranačkih aktivista opozicionih stranaka, vređanja, bacanja jaja, farbe ovde u Skupštini videli smo prekjuče znači neke prizore koje nismo mogli videli nigde u svetu sem nažalost u onoj sramnoj Prištinskoj zgradi i evo, ovde u zgradi Narodne skupštine Republike Srbije. Jednostavno apelujem da policija nastavi da odgovorno radi i nadalje kao što je radila svih ovih dana. Hvala.
    ...
    Socijalistička partija Srbije

    Snežana Paunović

    | Ministarka državne uprave i lokalne samouprave | Predsedava
    Hvala.
    Reč ima prvi potpredsednik Vlade ministar finansija Siniša Mali.
    Izvolite.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Siniša Mali

    | Ministar finansija | Prvi potpredsednik Vlade
    Hvala puno.
    Poštovani narodni poslanici, poštovani građani Srbije. Javio sam se iz dva razloga. Prvi je da najoštrije osudim nasilje koje sprovode Đilas, njegovo obezbeđenje, svi oni koji su najbogatiji, svi oni koji su najbahatiji danas u Skupštini grada i ispred Skupštine grada Beograda.
    Napad na Branku Lazić novinarku „Informera“ je sraman. To da imate Borka Stefanovića koji sprečava ženu koja je inače gađana i farbom i svim ostalim mogućim i nemogućim predmetima da se skloni od tog napada, da spasi svoj život, da vi tu ženu sprečavate da to uradi, to mogu samo najgori među najgorima, dno-dna, talog i to je pokazao i Borko Stefanović, Dragan Đilas, njihovi sledbenici, njihovo obezbeđenje, oni koji nose rolekse, oni koji su najbogatiji, koji su najbahatiji, onaj koji je opljačkao 619.000.000 evra od građana Srbije. Takvi su danas pokazali po ko zna koji put svoje pravo lice.
    Moje pitanje za građane Srbije, a i za nadležne organe, obzirom na to da su u Skupštinu grada Beograda danas uneli i pokušali da unesu i elektro šokove i noževe i dimne bombe. Šta ste vi ljudi želeli da postignete time? Da ubijete nekoga? Koga hoćete da ubijete? Klanicu da izazovete? Šta je vama u glavama, čime se vi bavite. Pa nije moguće da je vama sve dozvoljeno. Razumem želju da se dođe na vlast ne preko izbora, nego nasilno, ali ne razumem da vi nikakav, pa čak ni ljudski život ne poštujete da biste ostvarili svoj cilj. Pre dva dana ovde i dalje imamo Jasminu Obradović koja je u teškom stanju, imamo još dve poslanice Sonju Ilić, povređene zbog vaših šok bombi, suzavca, dimnih bombi, svega onog ostalog što ste bacili ovde u Skupštini naše Srbije samo u želji da dođete nasilno na vlast. Ne interesuje vas ni izbori, ni volja građana, ništa, samo pare, novac, roleksi i to je vaša prava slika i prilika.
    Nadam se da će nadležni organi reagovati, da će privedeni biti oni svi koji su izazvali nasilje i danas u centru Beograda i pre dva dana ovde u Skupštini Srbije.
    Borko Stefanoviću, neka ti je na čast to što si uradio, nasilje prema ženama, pogotovu vidim da je potpis stranke koju vodi Dragan Đilas jer se on pokazao prema svom tastu i prema svojoj bivšoj supruzi, prema svom detetu kao nasilnik, a evo vidim i ti Borko pratiš taj put, tako da dobra vam je ta ideologija nasilja prema ženama, uzimanja noževa, elektrošokova i svega onoga što može da ugrozi živote ljudi, a samo da bi da se ne izrazim kako ne treba pred ovim parlamentom, samo da bi se vratio na vlast i da bi nastavio da kradeš.
    Drugi razlog zbog kojeg sam se javio obzirom na pitanja koja smo na početku današnje sednice imali oko Zakona o jeftinim kreditima za mlade, nekoliko pojašnjenja koja hoću da dam. Jedno od pitanja je bilo da imamo garantu šemu u iznosu od 400 miliona evra. Ako uzmete prosek manjeg stana u Srbiji da bude oko 75.000 evra, to je garanta šema koja može da pokrije oko 5.500 stanova. Jedno od pitanje koje se postavilo je da imamo preko 200.000 studenata, šta ćemo sa njima.
    Moj odgovor je veoma jasan. Mi krećemo sa ovom garantnom šemom. Ne znamo koliko će se studenata javiti. Studenti se inače mogu javiti ako danas bude glasanje, a zakon bude objavljen u „Službenom glasniku“ osam dana nakon objavljivanja u „Službenom glasniku“ zakon stupa na snagu i u vašim poslovnim bankama možete da se prijavite za ove jeftine kredite koje garantuje država Srbija.
    Mi ukoliko vidimo da postoji veća tražnja, da se veći broj studenata javi, mi ćemo veoma lako, brzo samo podići nivo garantne šeme i tako omogućiti većem broju studenata da dođu do svoje prve nekretnine.
    Postavili ste pitanje oko kriterijuma. Jedan je kriterijum, a to je da imate između 20 i 35 godina. Nema drugih kriterijuma. Odete kod svoje poslovne banke i kažem, osam dana od dana objavljivanja zakona u „Službenom glasniku“ prijavite se za ovaj kredit. Procenat učešća vašeg u kreditu je samo 1%. Neviđeno, nikada se nije dešavalo. Upravo je to način na koji pomažemo mladima da dođu do svoje prve nekretnine. Neka je tih 75.000 evra prosečan iznos kredita, to je 750 evra. Za 750 evra dobijate svoju prvu nekretninu.
    Što se tiče radnog statusa, da i to pojasnim. Krediti su na raspolaganju i zaposlenima na određeno i na neodređeno, kao i nezaposlenim licima po sledećim uslovima. Dakle, zaposleni na neodređeno, poljoprivrednici, obveznici poreza na prihode od samostalne delatnosti i samostalni umetnici nemaju nikakva ograničenja kada apliciraju za ove jeftine kredite. Zaposleni na određeno su dužni da na zahtev obezbede jemstvo člana porodice. Dakle, ukoliko ste zaposleni na određeno jemstvo vašeg člana porodice je dovoljno da dobijete ovaj kredit. Nezaposleni takođe kao što rekoh mogu da učestvuju u programu, s tim što su dužni da obezbede solidarno jemstvo kreditno sposobnog člana porodice. To je ono što smo kao obećanje dali i oni koji su nezaposleni mogu da se prijave za ove kredite, ali treba da imaju solidarno jemstvo člana svoje porodice.
    Maksimalna vrednost kredita koja je pokrivena ovim programom je, ponovio sam više puta, 100.000 evra, ali ne postoji ograničenje kada je visina kredita koju onaj koji uzima kredit može da uzme, dakle, može da uzme i dve stotine, tri stotine hiljada evra kredita što se tiče države, 100.000 evra je pod ovim povoljnim uslovima, ostalo uzima pod tržišnim uslovima.
    Takođe, ne postoji ograničenje kada je reč o ceni kvadrata, jer je to bilo takođe jedno često postavljeno pitanje, u smislu da li ima ograničenje, jer je to bila prva prezentacija, ako se sećate, do 2.000 evra, 1.500 evra, 1.000 evra cena po kvadratu, nema tog ograničenja. Dakle, ograničenje postoji samo kada je visina kredita u pitanju do 100.000 evra, ostalo mogu da se kupuju i veći stanovi, može da se uzima i veći kredit, zavisi od onoga koji taj kredit želi da koristi.
    Banke koje učestvuju u ovom programu u obavezi su da klijentima ponude učešće od 1% i grejs period od godinu dana. Naravno, ukoliko korisnik kredita želi veće učešće, i to je moguće, ukoliko ne želi da iskoristi grejs period, i to je moguće, ali minimum obaveza banke je godinu dana grejs perioda i 1% učešća.
    Prevremena otplata kredita bez naknade je moguća ili delimično ili u potpunosti. Što ste tiče kamatnih stopa, prva godina grejs period, fiksna kamatna stopa 3,5%, subvencija države od tih 3,5% je 2%, dakle, korisnik kredita plaća samo 1,5% kamatu, ukoliko uzmete u obzir da je iznos kredita 75.000 evra. Dakle, prve godine, dok traje grejs period, korisnik kredita plaća 93 evra. U istom trenutku, država subvencioniše, dakle, na ta 93 evra dodaje 124 evra direktno iz budžeta.
    Od sledeće godine, od druge do pete godine, fiksna kamatna stopa je 3,5%, opet subvencioniše država na isti način, pri čemu je iznos kamate za korisnike kredita 175 evra, dodatno na to država daje iz budžeta još 124 evra, dakle, subvencioniše. I od šeste godine po kamatnoj stopi od tromesečni, odnosno šestomesečni EURIBOR, plus 2%, iznos kredita koji se plaća na mesečnoj bazi iznosi 340 evra. Dakle, 93 evra, 175 evra, 340 evra, to je iznos kamate koje korisnik plaća, paralelno sa tim svakog meseca država uplaćuje novac iz budžeta, ali kada pogledate te iznose, jasno nam je, i vama, i nama i svima, da su ti iznosi daleko niži od iznosa koje sada mladi plaćaju za zakup stanova, ukoliko žive u stanovima koje su zakupili.
    Period otplate kredita – do 40 godina, najviše do 70 godina života.
    Dakle, nadam se da sam na ovaj način odgovorio na sva preostala pitanja koja su se danas pojavila u raspravi ovde pred vama. Inače, dobio sam na svom Instragram profilu nekoliko stotina pitanja, na koja smo sve odgovorili, ali ovo su bila najvažnija i osnovna pitanja.
    Nadam se da ćete vi, naravno, ovaj zakon podržati, jedno veliko obećanje koje je predsednik Republike dao, da našim mladima izađemo u susret, da im obezbedimo prvu nekretninu, pod izuzetno povoljnim uslovima, da država pokaže svoju snagu i da još jedno obećanje koje smo dali na ovaj način i ispunimo. Hvala puno.
    ...
    Socijalistička partija Srbije

    Snežana Paunović

    | Ministarka državne uprave i lokalne samouprave | Predsedava
    Zahvaljujem.
    Na član 3. amandman su zajedno podneli narodni poslanici poslaničke grupe Narodni pokret Srbije – Novo lice Srbije.
    Na član 4. amandman su zajedno podneli poslanici iste poslaničke grupe.
    Na član 5. amandman su zajedno podneli poslanici iste poslaničke grupe.
    Na član 6. amandman su zajedno podneli poslanici iste poslaničke grupe.
    Na član 7. amandman su zajedno podneli poslanici iste poslaničke grupe.
    Na član 8. amandman su zajedno podneli poslanici iste poslaničke grupe.
    Na član 9. amandman su zajedno podneli poslanici iste poslaničke grupe.
    Pošto smo završili pretres o svim amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona, u pojedinostima.
    Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
    Prelazimo na 16. tačku – PREDLOG ZAKONA O IZMENI ZAKONA O PRAVU NA BESPLATNE AKCIJE I NOVČANU NAKNADU KOJU GRAĐANI OSTVARUJU U POSTUPKU PRIVATIZACIJE.
    Primili ste amandmane koji su podneti na Predlog zakona.
    Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
    Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici poslaničke grupe Narodni pokret Srbije i Novo lice Srbije.
    Oni nisu u sali, ali u sistemu imam potpredsednika Vlade i ministra unutrašnjih poslova gospodina Dačića.
    Izvolite.