Predlog zakona treira oblast koja do sada nije bila uređena posebnim zakonom, a to je obrada podataka o ličnosti u oblasti unutrašnjh poslova - na koji način je MUP duan da postupa, koristi i obrađuje lične podatke. Predlogom se uređuje obrada podataka o ličnosti, svrha obrade, prava i zaštita prava lica čiji se podaci obrađuju, vrste i sadržina evidencija, rokovi u kojima se podaci obrađuju, razmena podataka, čuvanje, zaštita i kontrola zaštite podataka, kao i druga pitanja od značaja za obradu podataka u oblasti unutrašnjih poslova.
Obrada podataka u Ministarstvu unutrašnjih poslova vrši se u elektronskoj formi u okviru informaciono- komunikacionih sistema, u formi audio-video zapisa i fotografija i u papirnoj formi u obliku registara, kartoteka, dnevnika i drugom obliku.
U pitanjima koja se odnose na obradu podataka o ličnosti, a nisu uređena ovim zakonom, primenjuju se odredbe zakona kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.
Zakon predviđa da svako može od MUP-a da zahteva da bude obavešten da li se o njemu obrađuju podaci i koje radnje obrade se vrše. Zakon uređuje način na koji MUP prikuplja podatke o ličnosti (neposredno od lica na koja se podaci odnose, kao i od drugih organa uprave).
MUP Srbije može, ako postoji zakonski osnov, da razmenjuje podatke sa drugim državnim organima, a podatke iz evidencije može dostavljati i fizičkim licima, na osnovu obrazloženog pisanog zahteva i pravni osnov. Za davanje podataka fizičkim licima, predviđeno je plaćanje takse.
Takođe, MUP Srbije može na zahtev pravnih lica i organizacija da omogući
uslugu provere validnosti ličnih dokumenata i podataka iz evidencija na
osnovu kojih je dokument izdat isključivo na osnovu saglasnosti lica na koje se podaci odnose.
O svim primljenim zahtevima i podacima koji su dostavljeni na zahtev Ministarstvo vodi posebnu evidenciju, koja sadrži podatke iz podnetog zahteva i podatke koji su na zahtev dostavljeni.
Ministarstvo, u cilju izvršavanja poslova iz svog delokruga, prikuplja i obrađuje lične i biometrijske podatke o ličnosti, korišćenjem sistema kontrole pristupa.
U okviru informaciono-komunikacionog sistema, radi obezbeđivanja pouzdane i zaštićene međusobne radio-komunikacije pripadnika službi bezbednosti i državnih organa u Republici Srbiji, uspostavljeni su nacionalni sistem TETRA i sistemi mobilnih radio-komunikacija. Bliže uslove koji se tiču metodologije rada, načina pristupa podacima i zaštite sistema TETRA, sistema mobilnih radio-komunikacija i kritične infrastrukture navedenih sistema za potrebe Ministarstva propisuje ministar.
Ministarstvo preduzima odgovarajuće bezbednosne mere u cilju zaštite podataka od nezakonitog uništenja ili gubitka, menjanja, neovlašćenog obelodanjivanja ili pristupa kada se obrada podataka vrši upotrebom informaciono-komunikacionih tehnologija.
Svaki pristup informaciono-komunikacionom sistemu evidentira se u sistemski žurnal. Sistemski žurnal sadrži aplikacioni sigurnosni zapis u kojem se evidentiraju sve aktivnosti, odnosno transakcije nastale upotrebom određenog programskog sistema. Evidencija sistemskog žurnala ima za cilj zaštitu od neovlašćenog korišćenja podataka, kao i praćenje neovlašćenog pokušaja pristupa informaciono-komunikacionom sistemu.
Sprovođenje organizacionih, kadrovskih i tehničkih mera zaštite podataka vrši posebna organizaciona jedinica Ministarstva.
Nakon sprovedenog postupka kontrole zaštite podataka o ličnosti, o
svim uočenim nepravilnostima s predlogom mera, nadležna organizaciona
jedinica Ministarstva dostavlja poseban izveštaj.
Nadležna organizaciona jedinica Ministarstva ministru podnosi kvartalne izveštaje, a organu nadležnom za zaštitu podataka o ličnosti
dostavlja godišnji izveštaj.
Lični podaci koje obrađuje MUP Srbije su sadržani u evidencijama. Zakon predviđa više vrsta evidencija:
- Evidencije pimenjenih ovlašćenja : podaci o licima prema kojima je MUP primenio neka od svojih ovlašćenja
- Evidencija događaja – podaci o licima iz zabeleženih/prijavljenih događaja
- Evidencija naredaba – podaci o licu na koje se odnosi naredba
- Evidencija zahteva za pokretanje prekršajnog postupka i sporazuma o priznanju prekršaja
- Pregled pružanja policijske pomoći
- Evidencija lica i događaja vezanih za sportske priredbe
- Evidencija javnih skupova
- Evidencija privremeno oduzetih predmeta
- Evidencija u oblasti privatnog obezbeđenja i detektivske delatnosti
- Evidencija podataka od značaja za rad policije u zajednici
- Evidencija bezbednosnih provera
- Evidencija u oblasti izdavanja ličnih isprava
- Evidencija u oblasti granične kontrole, kretanja i boravka stranaca i azila
- Zaštita lica i objekata
- Evidencije u oblasti bezbednosti saobraćaja na putevima
- Operativno – kriminalistička zbirka (podaci koji se prikupljaju u svrhu rasvetljavanja krivičnih dela)
- Evidencija primenjenih operativnih i operativno – tehničkih sredstava, metoda i radnji
- Evidencija o primeni kriminalistično – operativnih mera i radnji i o rezultatima njihove primene
- Evidencija podataka o terorizmu i organizovanom kriminalu
- Utvrđivanje identiteta, daktiloskopiranje, fotografisanje i uzimanje drugih uzoraka, forenzička veštačenja i analize i vođenje Nacionalnog DNK registra
- Evidencije u oblasti sprovođenja Programa zaštite učesnika u krivičnom postupku i primene hitnih mera
- Evidencije u oblasti video – akustičkog snimanja
- Evidencije sistema kontrole pristupa
- Evidencije registrofonskih sistema
- Evidencije geoprostornih podataka
- Evidencije sertifikacionog tela
- Evidencija prava pristupa programskim sistemima informaciono-komunikacionog sistema
- Evidencija o pritužbama
- Evidencija postupanja po zahtevima javnih tužilaštava, sudova i drugih državnih organa i o podnescima građana
- Evidencije u oblasti upravljanja ljudskim resursima
- Evidencije u oblasti stručnog usavršavanja, osposobljavanja i usavršavanja
- Evidencije u oblasti smanjenja rizika i upravljanja vanrednim situacijama
- Evidencije o izdatim licencama, ovlašćenjima i odobrenjima
Zakonom je predviđeno da podzakonski akti koji se odnose na ovu oblast se donesu u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaju da važe odredbe propisa iz delokruga MUP-a u delu koji se odnosi na sadržinu evidencija u kojima se obrađuju podaci o ličnosti. Svi prikupljeni podaci koji su do stupanja na snagu ovog zakona prikupljeni će se obrađivati u skladu sa ovim zakonom.
Zakon predviđa donošenje sledećih podzakonskih akata:
1) Propis o tehničko-tehnološkim uslovima za razmenu podataka i
minimalnim merama informacione bezbednosti za razmenu podataka,
2) Propis o metodologiji rada, načina pristupa podacima i zaštite TETRA
sistema, sistema mobilnih radio komunikacija i kritične infrastrukture
navedenih sistema za potrebe ovog ministarstva i
3) Propis o primeni bezbednosnih mera
Da li podržavate ovaj predlog zakona?
Glasajte ovde i pogledajte rezultate