Hvala predsedavajuća.
Gospodo ministri, predstavnici ministarstava, narodni poslanici, mi danas na dnevnom redu imamo izuzetno važne zakone koji se tiču dece i mladih, kao što su Zakon o osnivanju Alimentacionog fonda u slučaju da dođe do zastoja u naplati alimentacije i dopunu Zakona o povoljnim stambenim kreditima za mlade, kako bi u odnosu na postojeći zakon i neke otežavajuće okolnosti još više olakšali mladima da na najpovoljniji način dođu do krova nad glavom.
Takođe, pred nama je i važan set medijskih zakona koji su jedna od uslova za otvaranje Klastera 3. u pristupnim pregovorima sa EU, kao i niz drugih zakona i međunarodnim sporazuma.
Stoga je važno da ova rasprava se odvija u korektnoj, konstruktivnoj i demokratskoj atmosferi, a kao što vidimo i odvija se jer svi mi ovde snosimo podjednako odgovornost prema građanima koji su nam dali mandat da u njihovo ime donosimo zakone koji su najboljem interesu kako pojedinaca tako i društva u celini.
Prvi na dnevnom redu je jedan potpuno novi zakon koji je u najboljem interesu dece, a koji je pre par meseci inicirao predsednik Republike, Aleksandar Vučić, a predsednica parlamenta, Ana Brnabić predložila, a to je Zakon o Alimentacionom fondu. Ovaj zakon propisuje mere kojima se omogućava blagovremena finansijska podrška deci u slučajevima u kojima jedan od roditelja ne izmiruje dužnost izdržavanja deteta.
Čuli smo u obrazloženju zakona da bi se iz Alimentacionog fonda finansirala deca do svoje 18 godine, ali i punoletna do 26 godine dok su na redovnom školovanju čiji roditelj iako je na to obavezan izvršnom sudskom presudom ne plaća izdržavanje najmanje dva meseca uzastopno.
Ono što je suština i što je najvažnije je što na ovaj način država obezbeđuje egzistenciju za decu, a majkama daje sigurnost i oslobađa ih dodatnog stresa i dodatnog razvlačenja po sudovima u borbi za dokazivanje obaveza koje bivši supružnici imaju prema deci, jer oni na različite načine kao što su recimo, prepisivanje imovine na nekog od bliskih srodnika, skrivanje stvarnih prihoda, radom na crno, odlaganjem ročišta izbegavaju plaćanje alimentacije i ti procesi dokazivanja pred sudovima mogu biti i dugotrajni iscrpljujući, pa ne retko imamo slučajeve da majke odustaju od takvog vida borbe za prava svog deteta.
Govoreći o ovom zakonu češće spominjemo majke koje imaju problem sa naplatom alimentacije, valjda zato što poslednje statistike govore da u Srbiji čak 320 hiljada žena samostalno brine o deci. Međutim, moramo biti pravedni i prema očevima koji se takođe sami staraju o deci i takvih je prema istim istraživanjima negde oko 90 hiljada.
Od ukupnog broja roditelja koji se sami staraju o deci, čak više od polovine ima problem sa naplatom alimentacije, a da se od tog broja dve trećine žene. U svakom slučaju, zbog neodgovornosti jednog od roditelja koji uskraćivanjem alimentacije izbegava i zakonsku, ali na prvom mestu i svoju moralnu obavezu trpi oko 300.000 dece u Srbiji.
Spremajući se za ovu diskusiju, gledajući iskustva drugih zemalja zanimljivo mi je bilo da kada su potpredsednicu jednog udruženja žena u Danskoj pitali – koliko muškaraca u Danskoj ne plaća alimentaciju nakon razvoda braka, ona je bila zbunjena i čak je zamolila za pojašnjenje. Na kraju je odgovorila da u Danskoj ne postoji zakonska mogućnost da muškarac na plaća izdržavanje i da bi, ako bi se tako nešto dogodilo odmah otišao na izdržavanje zakonske kazne.
U Srbiji prema važećem zakonodavstvu ko ne plati alimentaciju može biti suočen sa izvršnim postupkom i na taj način omogućava se naplata prinudnim putem. Međutim, praksa pokazuje da izvršni postupci pokrenuti na osnovu pravosnažne sudske presude često traju predugo, upravo zbog različitih načina koji dužnici koriste za izbegavanje obaveza plaćanja alimentacije.
Predlogom ovog zakona država iz Alimentacionog fonda plaća izdržavanje deteta, a na sebe preuzima obavezu vođenja postupka, a kasnije i naplaćuje dug od roditelja dužnika. Ono što je važno napomenuti je da potraživanje duga nikada ne zastareva.
Ovim zakonom država je na sebe preuzela najproblematičniji deo, a to je naplata alimentacije što je još jednom kažem veliko olakšanje za roditelje izdržavaoce i što je najvažnije sigurna egzistencija za dete.
Ove godine država će obezbediti 500 miliona dinara u Alimentacioni fond i ta sredstva će biti upućena roditeljima izdržavaocima koji ne mogu direktno od bivšeg supružnika da naplate potraživanja.
Nadamo se da će zakon Alimentacionom fondu probuditi savest i povećati odgovornost roditelja i da će se smanjiti broj slučajeva koji izbegavaju plaćanje alimentacije. Isto tako, ja očekujem da svi narodni poslanici pokažu odgovornost i podrže ovaj Predlog zakona.
Što se tiče druge tačke dnevnog reda, odnosno Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanju dela kamate kao mere podrške mladima pri kupovini prve nekretnine Skupština je Zakon o povoljnim kreditima za mlade usvojila pre par meseci. Ali, kao i što smo čuli u obrazloženju, detaljnim praćenjem implementacije ovog zakona uviđene su određene poteškoće sa kojima se prilikom podnošenje dokumentacije za kredit suočili nezaposleni i oni zaposleni na određeno vreme. Tako da je veliki broj njih odbijen, a ključni problem javlja se kod starosti jemca.
Banke su tražile da tokom celog roka otplate koji može da ide i do 40 godina imaju kreditno sposobnog jemca, što u mnogim situacija nije slučaj, jer npr. ako roditelj ima 45 godina, on može biti kreditno sposoban u narednih 25 godina do svoje 70 godine života. Suština ovih izmena zakona je da banke prilikom odobravanja kredita mogu da prihvate i jemstvo koje ne pokriva u startu ceo period otplate, ali da tokom otplate mogu da traže dodatne garancije.
Ovo je dobra izmena zakona, jer npr. ako je neko student, ima 22 godine, majka je jemac ima 50 godina, ona je kreditno sposobna narednih 20 godina. U tom periodu, a sigurna sam i mnogo ranije, student koji je podigao kredit biće zaposlen i moći će svojim primanjima da bude garant kod banke. Isto se odnosi i na mlade zaposlene na određeno vreme.
Još jedna važna napomena je da podnosilac zahteva za kredit ovim zakonom biće oslobođen plaćanja i hipoteke, a tu obavezu na sebe preuzima država.
Socijaldemokratska partija Srbije će podržati ove napore države da se što više izađe u susret mladima, jer mi kroz politiku Ministarstva za omladinu, različitim programima i podsticanjem i podrške mladima, nastojimo da olakšamo položaj mladih i da ih uključimo u donošenje odluka i kreiranja svoje budućnosti ovde u Srbiji.
Cilj je da što više mladih zadržimo u Srbiji i da nam se što više njih vrati iz inostranstva. To rade i druga ministarstva, kao što je recimo Ministarstvo zdravlja, a rezultat toga je veliki broj lekara koji se u poslednje vreme vratio u Srbiju.
Dakle, Zakon o povoljnim kreditima za mlade je kada sada pogledate tržište nekretnina, cene, komercijalne kredite i sve druge okolnosti, najpovoljniji i najjeftiniji način da mladi dođu do svog krova nad glavom. Ova izmena zakona je dobar pokazatelj, koliko je primena zakona ustvari jedna živa stvar i da moramo da pratimo kako teče implementacija zakona u praksi i u hodu menjamo one odredbe koje usporavaju ili koče određene procese. Naravno da te izmene budu u skladu sa drugim zakonima koji regulišu tu oblast i u skladu sa Ustavom Republike Srbije. Mi danas na dnevnom redu imamo i tri zakona iz oblasti medija i njihovo usvajanje je od velike važnosti, pored ostalog što su oni jedan od uslova za otvaranje Klastera 3 koji bi značio napredak Srbije u pristupnim pregovorima za članstvo u EU.
Osim što je samo po sebi važno otvaranje Klastera 3 koji sadrži niz oblasti koje treba usaglasiti, sa EU standardima, njegovo otvaranje je značajno i kao nastavak Evropskih integracija Srbije i budući da je više od 3 godine taj proces zakočen i ovo bi praktično značilo iskorak Srbije na evropskom putu. Kada govorimo o predlogu izmena i dopuna Zakona o elektronskim medijima, te izmene su minimalne i praktično znače doradu pojedinih odredbi zakona, koji je donet 2023. godine. S time su saglasni i Ministarstvo i medijski stručnjaci.
Prema ovom predlogu zakona, jedna od zakonskih izmena se odnosi na preciznije definisanje odnosa REM i parlamenta. Mi imamo tačno definisane nadležnosti Skupštine nad REM-om i izbor i razrešenje članova Saveta regulatornog tela, davanje saglasnosti na statut i finansijski plan i razmatranje godišnjih izveštaja o radu.
Prema izmenama o radu u ovom zakonu i pružalac medijskih usluga, ne sme emitovati program koji podstiče na diskriminaciju, mržnju, nasilje, ne sme objavljivati sadržaj koji podstiče na terorizam, pozivaju na narkomaniju i kriminalno ponašanje.
Prema odredbama još uvek aktuelnog zakona o ovom bi se brinuo regulator, a novi predlog zakona predviđa da regulator treba da sprovodi nadzor i izriče mere ukoliko mediji prekrše, odnosno ne postupe u skladu sa Zakonom koji je danas na dnevnom redu.
Medijski stručnjaci ističu da ovo nije velika promena jer je pružalac medijskih usluga i do sada bio odgovoran, ali da je predložena izmena sada jasno definisana i korisna.
Da bi se ovaj postupak sproveo do kraja, mi treba što pre da izaberemo članove Saveta REM, koji mora da primenjuje mere koje su mu na raspolaganju i vrši ozbiljan nadzor nad pružaocima medijskih usluga. Nije na odmet napomenuti da se ovaj predlog zakona ne tiče akutelnog procesa izbora članova Saveta REM, koji će biti biran i u skladu sa Zakonom iz 2023. godine.
Inače, važno je napomenuti da i ovaj predlog zakona jeste u potpunosti usaglašen sa evropskim direktivama, kada su u pitanju elektronski mediji.
I druga dva predloga izmena i dopuna Zakona o javnom informisanju i medijima, i Zakona o javnim medijskim servisima su rezultat predloga evropske komisije i njihovim usvajanjem, naše zakonodavstvo u pomenutoj oblasti, bilo bi usklađeno sa evropskim standardima. Najviše pažnje javnosti, izazvao je predlog zakona o javnom informisanju, odnosno izmena koja se tiče objavljivanja informacija u vezi sa krivičnim postupcima. Predlogom zakona, propisuje se da novinari imaju slobodu, da izveštavaju i komentarišu funkcionisanje krivično pravnog sistema, uključujući i krivične postupke koje su u toku, ali da niko ne sme biti označen u medijima, kao izvršilac krivičnog dela, niti proglašen krivim i odgovornim, pre nego što pravosnažna sudska odluka bude doneta.
Pojedina medijska udruženja smatraju da se ovim snižavaju standardi slobode izražavanja dostignuti u istraživačkom novinarstvu, ali predlagač je mišljenja da se ovim članom zakona, potvrđuje sloboda izražavanja i pretpostavka nevinosti što je jako važno, jer pretpostavka nevinosti sadržana je u svim najvažnijim domaćim i međunarodnim dokumentima, kao jedan od instituta savremenog demokratskog društva.
Predlagač zakona ovde je imao na umu medije željne senzacije koji plasiraju vesti na način da im donesu veći tiraž ili gledanost, ne vodeći računa o licima i njihovim porodicama, kojima mogu biti nanete posledice za ceo život.
Uverena sam, poštovane kolege, da se većina novinara, poštujući profesiju i etničke norme izveštavanja, pridržava ovih standarda, međutim postoje i oni drugi te je stoga ovu oblast potrebno urediti zakonom.
Kada su u pitanju medijski zakoni, mi ovde imamo jednu značajnu novinu. Prvi put se uvodi institut poverenika za prava gledalaca i slušalaca koji je u mnogim evropskim zemljama uveden sa ciljem da se poboljša javna kontrola nad radom javnog servisa.
Ovaj predlog je značajan upravo zbog toga što građani mogu na izvestan način da učestvuju u unapređenju i kreiranju programa na javnim medijskim servisima da bi oni zaista bili u funkciji zadovoljenja osnovnih potreba svih građana.
Javni servis treba da u naše domove unese najbolje iz svih oblasti, da postavi standard dobrog ukusa. Treba da proizvode programe najvišeg kvaliteta namenjene svim građanima pod jednakim uslovima. On ne sme da bude ni politički, ni kulturno, ni etnički jednostran.
Sve društvene grupe moraju da budu zastupljene podjednako na javnom servisu i da to bude svojevrstan kanal komunikacije bilo da se radi o bogatima, siromašnima, sindikatima, poslodavcima ili bilo kojoj drugoj grupi, većinskoj ili manjinskoj.
Javni servis pruža nam mogućnost da promovišemo zdrave vrednosti, porodične vrednosti, kulturu dijaloga, da promovišemo znanje, nauku, sport, zdrav život, da se plasiraju kvalitetne kulturne emisije. Zato mislim da je uvođenje instituta poverenika slušalaca i gledalaca dobar način da i građani na neki način utiču na uređivanje programa na javnom servisu.
Na dnevnom redu je i Zakon o zaštiti vazduha čiji su najveći delovi usaglašeni sa najboljim evropskim standardima. Zato će poslanička grupa SDPS podržati ovaj i ostale predloge zakona koji su na dnevnom redu ove sednice.
Hvala.