Poštovana predsedavajuća, poštovani narodni poslanici, poštovani građani i građanke Republike Srbije, danas je pred narodnim poslanicima, pored ostalih zakona o potvrđivanju ugovora o zajmu i kreditnim aranžmanima, takođe i jedan ugovor o garanciji EPS-a o revitalizaciji Vlasinskih hidroelektrana između Republike Srbije i Evropske banke za obnovu i razvoj, a o kome želim da kažem par stvari i ukažem na značaj istog, jer je ovaj sistem bitan za opštine Surdulica, Vladičin Han i Bosilegrad. To su opštine koje spadaju u red izrazito nedovoljno razvijenih opština, a koje su u nadležnosti rada Kabineta za koji sam preduzeo odgovornost. Takođe, dolazim iz jedne takve opštine, iz opštine Surdulica.
Vlasinske hidroelektrane pripadaju grupi najstarijih hidroelektrana, a njenu osnovu čine akumulacija Vlasinsko jezero, četiri hidroelektrane, pumpna stanica „Lisina“ sa svojom akumulacijom na reci Božica.
Imajući u vidu proteklo vreme eksploatacije sistema Vlasinskih hidroelektrana revitalizacijom postojeće i ugradnjom nove opreme, obezbedilo bi se povećanje godišnje proizvodnje električne energije, ali i dalja proizvodnja električne energije iz obnovljivih izvora energije, a samim tim bi se smanjila proizvodnja električne energije iz termoelektrana na ugalj. Takođe, revitalizacijom će biti izvršena i modernizacija proizvodnih postrojenja i omogućen nastavak vodosnabdevanja opštine Surdulica i Vladičin Han.
Pored ovog zakona Vlada Republike Srbije je podržala i niz drugih mera od značaja za bolji položaj nerazvijenih opština.
Između ostalog, osvrnuću se na rad Kabineta za unapređenje razvoja nedovoljno razvijenih opština i samim formiranjem 2020. godine ovog Kabineta Vlada je pokazala dobre namere u tome. Imam obavezu, pre nego što pred građanima i poslanicima obrazložim dosadašnji rad Kabineta i predstavim planove za naredni period, da ukratko kažem par reči koje se odnose i na moju profesionalnu karijeru koja me kvalifikuje da o nekim temama danas iznesem i svoje mišljenje. Takođe, mislim da je uvek dobro čuti i drugu stranu, jer pojedini mediji u poslednjih par godina iznose samo svoje netačne percepcije i viđenje moje karijere i mene.
Po zanimanju sam diplomirani građevinski inženjer, preko 30 godina sam na čelu porodične firme „Tončev gradnja“ u kojoj su zaposleni i moja deca i moja supruga i svi smo u porodici diplomirani građevinski inženjeri. Mogu da vam kažem da firma zapošljava preko 200 radnika i da nikad nije bilo kašnjenja plata, poreza ili dažbina državi.
Posebno sam ponosan na projekat izgradnje podzemne stanice Vukov spomenik koja je rađena u periodu od 1992. do 1995. godine i možete na fotografijama da vidite, ovde je moja firma, „Tončev gradnja“, bila podizvođač, glavni izvođač je bio „Energoprojekat“, kako je urađena podzemna železnička stanica.
Odmah nakon događaja u Novom Sadu na sednici Vlade ponudio sam pomoć u vidu stručnih mišljenja, s obzirom da me time kvalifikuje ne samo mnogo objekata koje sam gradio po Srbiji, već i lično licence koje imam za odgovornog izvođača građevinskih konstrukcija, odgovornog projektanta građevinskih konstrukcija, a ovom prilikom moram da napomenem i mog kolegu inženjera Milutina Mrkonjića od koga sam dosta naučio.
Ovo pričam iz razloga što na čelu Ministarstva insistiram da se nalaze ljudi koji se bave ili koji su stručni u oblasti koja je predmet nadležnosti ministarstva, jer samo na taj način dobićemo profesionalnost. Primer, na čelu Ministarstva građevine trebalo bi da bude, po meni, građevinski inženjer.
Pre 15 dana pojavili su se tekstovi o zlonamernim insinuacijama o navodnom upadu nadležnih službi u prostorije moje firme. Službe koje odgovorno rade svoj posao tu su da proveravaju zakonitost poslovanja svih privrednih subjekata, pa tako i moje firme. Apsolutno podržavam svaki vid kontrole i provere, jer tako svi učimo i proveravamo svoj rad. Ako se utvrde greške, treba da se isprave, jer kako se kaže u narodu – ko radi, taj i greši.
Ja ću da pitam građane – da li ste nekad videli da oštra olovka može da piše? Ako se takođe utvrde protivzakonite radnje i kriminalna delatnost bilo kog preduzeća, pa i mog, smatram da počinioci treba da se kazne i u toj borbi protiv korupcije nema zaštićenih.
Mogu da vam kažem da sam i sam bio na čelu opštine Surdulica koja spada u red izuzetno nerazvijenih opština. Cilj programa Kabineta je odobravanje sredstava za infrastrukturne projekte i opremanje lokalnih samouprava. Kabinet za koji sam preuzeo odgovornost ima najmanji budžet – 437 miliona dinara i od toga na program ide 70% istog. Moraću ovom prilikom da pohvalim sve nerazvijene opštine jer su uvek bile odgovorne i sredstva koristile namenski i imale dobre projekte.
Izneću vam i podatke. U 2021. godini je bilo ukupno 76 odobrenih projekata sa 319 miliona, u 2022. godini 42 sa 320 miliona, 2023. godine 42 projekta, 245 miliona, 2024. godine 35 sa 220 miliona i 2025. godine 169 miliona. Ukupno, milijarda i 273 miliona je potrošeno za razvoj nedovoljno razvijenih opština.
Šta je sve urađeno u ovom periodu? Urađeno je šest sportskih terena, sedam pumpi za vodosnabdevanje i rekonstrukcija objekta za tu svrhu, četiri mosta, 33 rekonstrukcije objekata u vlasništvu, što vrtića, škola, kulturnih i turističkih centara, rekonstrukcija vodovodne mreže – preko 8.000 metara, vozila za obavljanje komunalne delatnosti – 62, kontejneri i oprema, kanalizaciona mreža, medicinska oprema, lokalni putevi i trotoari, urađena su dva trga, uređenje parka, kupljena su dva minibusa, osvetljenje, bezbednosna zona škole, takođe su angažovane geronto-domaćice, odnosno za pomoć u kući, za 27 lica, lični pratioci, opremanje senzorske sobe za decu sa smetnjama u razvoju, jedan od velikih projekata je takođe izgradnja gradske pijace u Surdulici.
Šta je plan rada Kabineta? Do sada sam na sednicama Vlade u cilju poboljšanja položaja lokalnih samouprava predložio nekoliko mera. Jedan je bio otpis kamata. Godine 2024, 21. novembra, podneo sam predsedniku Vlade inicijativu da se jedinicama lokalne samouprave omogući da svojom odlukom urede drugačije uslove i način odlaganja plaćanja i otpisa kamata na poreski dug od javnih prihoda.
U praksi bi ova izmena dala mogućnost opštinama da donesu odluku o uplati celokupnog duga jednokratno uz otpis pripadajuće kamate kroz izmene zakona o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji ili donošenjem novog zakona poput onog iz 2012. godine. Na ovaj način pomoglo bi se jedinicama lokalne samouprave da naplate prihode od građana, a građani ne bi oštetili ili doveli jedne u nepovoljni položaj od drugih.
Takođe sam dao rešenje problema troškova za faktičko zauzeće zemljišta. Na osnovu trenutnih podataka, u 44 nerazvijene, izrazito nerazvijene opštine do sada je isplaćeno 637 miliona dinara, a koliko sada imam podatke da su tužbe podnete, da se očekuje još milijardu i po dinara da se isplate za faktičko zauzeće.
Rešenje treba građanima da omogući da zaštite svoja imovinska prava, a da pri tome funkcionisanje opštine ne bude ugroženo. Tu sam dao nekoliko mogućnosti i zakonskih rešenja. Nadam se da će buduća Vlada da to reši.
Imali smo u ovom periodu i bujične vode i poplave. Kao inženjer dao sam rešenja za rešavanje problema bujičnih voda i poplava. U junu 2023. godine govorio sam o problemima bujičnih poplava i istakao sledeće - bujične poplave nisu posledica klimatskih promena, već višegodišnjeg nečinjenja, tj. izostanka investicionog ciklusa u protiverozivnoj zaštiti, odsustvo zakonske regulative koja ne sagledava probleme bujičnih poplava, kao što su Zakon o vodama, Zakon o šumama, Zakon o zaštiti prirode i drugo, odsustvo sistemskog preventivnog finansiranja i bavljenja finansiranje saniranja posledica, što je mnogo skuplje.
Zakon o vodama definiše vodotokove drugog reda koji su u nadležnosti jedinica lokalnih samouprava, ali lokalne samouprave nemaju kapacitete, niti kadrovske, niti finansijske da se time bave.
Republika Srbija sada angažuje, evo jedan primer, Republika Srbija angažuje sada ledolomca npr. iz Mađarske, ali ne smemo da zaboravimo da ih je imala, a oni su nekada nezakonito prodati. Iz tog razloga insistiram da sledeća Vlada poradi malo i na ovom problemu.
Takođe je veliki problem nekontrolisanih seča šuma i odsustva inspekcijskog nadzora.
Takođe, imamo jedan problem u lokalnim samoupravama posle izglasavanja Zakona o izdavanju građevinskih dozvola, gde su rokovi kratki, a gde lokalne samouprave nemaju kapacitete. Evo šta se dešava. Jedan državni organ se kažnjava zato što nije podneo prijavu protiv drugog državnog organa, a po nalogu treće državne institucije. Da objasnim. Agencija za privredne registre koja je ovlašćena da administrira objedinjenom procedurom je uradila po nalogu DRI. Na ovaj način oni se rukovode odsecima i odeljenjima za poslove urbanizma u opštinama i to čak u drugostepenom delu kaznom zatvora. Svi znamo da je sve manje inženjera i pravnika u opštinama koji hoće to da rade, a i zbog manjih plata opštine nemaju te kadrove i kapacitete.
Takođe, propisani rokovi su suviše kratki da bi se pregledala obimna dokumentacija i obradili svi podneti zahtevi sa ovim brojem zaposlenih i zato dolazi do kašnjenja izdavanja građevinskih i upotrebnih dozvola. Sledeća Vlada bi trebala da poradi malo i na toj stvari.
Takođe sam predložio na sednici Vlade u junu 2023. godine i podneo inicijativu za obezbeđivanje sredstava za besplatne udžbenike za učenike osnovnih škola sa teritorija bar izrazito nedovoljno razvijenih opština. Očekujem da će sledeća Vlada da se pozabavi i time.
Imamo dobar zakon, i mogu da pohvalim i ministra finansija i celu Vladu, o izgradnji stanova, ali potenciram da se stanovi takođe grade i u malim sredinama. Ja kao građevinac podržavam svaku izgradnju, ali smatram da stanove ne treba graditi samo i jedino u Beogradu i u većim gradovima, već i u manjim sredinama, kako bi mladi i školovani ljudi ostajali.
Takođe, možda će ministar finansija da mi zameri, to je povećanje transfera i to sam tražio. Ako imamo u vidu, transferi nisu povećavani od 2014. godine i da su troškovi porasli, onda ne čudi da lokalne samouprave ne mogu da pruže ni minimum usluga građanima, za koje su nadležne.
Posebni, tu je i ministarka za lokalnu samoupravu, i veliki problem jesu male plate visokoobrazovanih lica koja rade na poslovima u opštinskim upravama, a vi ne možete da nađete dobro elektronskog, građevinskog ili bilo kog inženjera, pravnika ili ekonomistu koji hoće da radi za ovakvu platu.
Takođe, imamo i situaciju da firma koja radi na teritoriji opštine koristi resurse, odnosno prirodna bogatstva te lokalne samouprave, ali doprinosi i porezi ne ostaju tu, već idu za Beograd i zbog toga je Beograd i dobio besplatne udžbenike, a male opštine i male sredine nisu, a i budžet Beograda se puni iz naših opština.
Cilj svih ovih predloga je da se prestane sa iseljavanjem malih sredina i neplanskim naseljavanjem velikih gradova. Srbija nije samo Beograd i krug dvojke, već su to imale nerazvijene opštine koje su odane svojoj zemlji kada je najteže.
Takođe sam predložio i nekoliko zakona, koje se nadam da će sledeća Vlada da prihvati, a to bi bio zakon o razvoju izrazito nedovoljno razvijenih opština. Ovim zakonom sistematski bi se uredila ulaganja u izrazito nedovoljno razvijene opštine, prvenstveno ulaganje republičkih javnih preduzeća, kao što su javno preduzeće „Putevi Srbije“, javno preduzeće „Srbijavode“, „Srbijašume“ i ista bi imala obavezu da shodno propisanih kriterijumima ulažu deo budžeta u ove opštine.
Takođe sam predložio da se donese zakon o fondu za razvoj izrazito nedovoljno razvijenih opština. Zatim, osnivanje fonda za finansiranje nedostajućih sredstava za potrebe za učešće lokalnih samouprava u programima prekogranične saradnje i takođe izmeniti postojeća zakonska rešenja, tako da se najveći deo naknade za korišćenje prirodnih dobara budu prihodi tih lokalnih samouprava.
Zahvaljujem vam se što ste me saslušali. Želim vam uspešan rad. Živela Srbija.