Uvažena potpredsednice Narodne skupštine, gospodo ministri, dame i gospodo narodni poslanici, kao predsednik poslaničke grupe Zdrava Srbija – Ruska stranka i Ujedinjena seljačka stranka javio sam se zbog toga što želim jasno i najoštrije moguće da osudim jučerašnje dešavanje u Narodnoj skupštini, koje se može okarakterisati kao vandalizam, primitivizam, nasilje i sve ono što ne daje nikakvu nadu da će doći do međusobnog razgovora, rasprave i dijaloga, za šta se poslanička grupa Zdrave Srbije i zalaže.
Juče sam istakao jednu važnu činjenicu koja možda nije dovoljno pokazana u javnosti, a to je da se mi zalažemo najsnažnije moguće da dođe do dijaloga, da postojeću političku krizu jedino može rešiti dijalog i rekao sam način kako da se otpočne i razvije takav dijalog.
Rekao sam da je važno da zamolimo Njegovu svetost patrijarha srpskog, da zamolimo predsednika Srpske akademije, da zamolimo i druge ugledne ličnosti, da zamolimo i državne funkcionere, predsednika Republike i predsednicu Narodne skupštine da pozovu profesore i studente, da pozovu i šefove poslaničkih grupa da zajednički sednemo, da razgovaramo sa njima i da odamo priznanje studentima, da kažemo – studenti su u pravu i odajemo vam priznanje, a ne da budemo nekako dvosmisleni, da im s jedne strane dajemo priznanje, a s druge strane nešto ih iskritikujemo.
Hoću jasno i razgovetno da kažem – podržavam studente u njihovim zahtevima i odajem im priznanje za učinjeno, da se oko toga potpuno razumemo.
28/1 BN/MP 15.40 -15.50
Ali, istovremeno čujem šumove koji kažu da je to organizovano na ovaj ili onaj način, da iza njih stoje neke međunarodne... Znate, za revoluciju je potrebno nekoliko elemenata. Prvo, sama pobuna, učesnici revolucije. Drugo, potreban je strani element. Treće, potreban je unutrašnji element, dakle, u sastavu Vlade i ministarstava, da pripomogne njima. Za sada takvih elemenata u svom sadržaju nema.
Dakle, mi možemo reći da studente potpomažu neki strani elementi sa nejasnom konstrukcijom i nejasnim dokazima, ali glavna stvar je da kažemo da ti ljudi sasvim savesno, sasvim dobronamerno iskazuju svoj stav. Ne možemo oko toga da okolišamo. Ja sam profesor tim studentima. Ja čujem mnoge koji negde u šumu osude njih. Pa, kako ja kao profesor da izađem pred studente? Znate, ja kada dođem da predajem, ja svakoj novoj generaciji, kada je pogledam u oči, ja uvek mislim da ima nade za Srbiju. To su mladi ljudi kojima mi ostavljamo budućnost. Oni će biti nosioci budućnosti ove države, ovog naroda, ove zemlje, razvoja, kakav god mi trasirali danas.
S druge strane, želim da kažem da postoje mnogi problemi na fakultetima, problemi koje valja rešavati. Kako rešavati probleme? Rešavati ih opet dijalogom, opet razgovorom, opet stavljanjem tih problema na sto i razgovorom sa rukovodstvima, rektoratima, fakultetima, kako da se određene stvari reše. Ne može se napamet i na jedan način osuditi ponašanje profesora na univerzitetu. Pa, i ja sam profesor na univerzitetu, pa i mene vređa kada se kaže – svi profesori su ovakvi ili onakvi. To tako ne može da se radi.
Druga stvar, imamo jednu činjenicu koja stoji u javnosti, to je da štrajkuju profesori i određene srednje škole i osnovne škole u Srbiji. Mi sa tim problemom moramo da se suočimo.
Znate, mi kada pogledamo Forum beogradskih gimnazija, kada pogledamo npr. čačansku gimnaziju, one su nosioci tih protesta, ako je dobro to vidim, ali vi morate da shvatite činjenicu, odakle je osnov tih njihovih nastupa, odakle se to stvorilo?
Dakle, 1996. godine, kada sam i sam radio u Elektrotehničkoj školi „Nikola Tesla“, počeli su protesti i stvarali su se sindikati, između ostalog, Unija sindikata prosvetnih radnika. Iz te Unije sindikata prosvetnih radnika posebno su istaknuti bili Čačani. Iz te Unije sindikata prosvetnih radnika izašao je Forum beogradskih gimnazija. Iz te Unije sindikata izašao je i Sindikat srednjih stručnih škola. Sve su to sindikati koji su se tada izrodili i sve su to ljudi koji su časno i odgovorno protestvovali tada.
Kako ti ljudi reaguju na samu pretnju? Pa, reaguju tako što se naljute. Prosto je, ako njima neko, kao što se i nama tada događalo, ja sam bio sindikalac u „Tesli“. Dakle, nama zapreti tada predsednik Vlade Mirko Marjanović i kaže – Vlada ima veliki pečat i mi smo sa sindikatima postigli sporazum i vi morate da nas slušate i sada mora da radite. I mi se razljutimo i kažemo – je li, vi imate veliki pečat, pa i mi imamo petlju da štrajkujemo. I „Tesla“ i pančevačka gimnazija u daljem toku dejstva štrajkuju četiri godine, 30 minuta, uz povremenu obustavu rada od mesec ili dva dana. Niko nam nikada za te četiri godine nije smanjio platu ni za dinar. Bili smo uporni, bili smo jedinstveni i izdržali smo.
Šta hoću da vam kažem? Hoću da vam kažem da morate da vodite računa kada se upotrebljavaju oštre reči protiv prosvetnih radnika, nego se mi lepo osmelimo da sa tim ljudima razgovaramo oči u oči, da vidimo šta ti ljudi hoće.
Znate, ako ste arogantni bilo kada i bilo gde, meni se tada dogodilo, ne meni, nego nekom licu iz Ministarstva prosvete, tada se dogodilo sledeće.
28/2 BN/MP
Dakle, mi štrajkujemo i oni dolaze da smire taj štrajk u „Tesli“, srednjoj elektro školi, i cela škola stane u dve vrste i okrene leđa pomoćniku ministra prosvete i on mora da prođe kroz taj špalir sa okrenutim leđima nastavnika.
Hoću da vam kažem, ne smemo u našem delovanju iziritirati nastavnika uopšte. Zašto dolazi do antagonizma i njihovih kontrareakcija? Zato što je u prethodnom periodu dužine 30 godina i više, 35, 40 godina, urušeno dostojanstvo prosvetnih radnika. I oni su ljudi i moramo ih tretirati i posmatrati kao ljude i razgovarati s njima.
Zato ja smatram da je dijalog blagotvoran na svakom mestu, razgovarati, razgovarati i razgovarati. Svedoci smo da ovaj jučerašnji način, koji svi osuđujemo i molimo se za koleginice da se što pre oporave i vrate se u salu, koje su povređene, da to nije način da sukob, pretnje, međusobno konfrontiranje, svađe, nisu način za rešavanje problema. Način za rešavanje problema je razgovor, dijalog.
Zato ja smatram da najveći autoriteti u Srbiji i molim ih i sve zajedno molim da stanu na čelo, da razgovaramo, da odamo priznanje studentima. Zašto da odamo priznanje studentima? U pitanju je i njihov integritet i dostojanstvo. Oni treba da se vrate u nastavu, da ne bi izgubili školsku godinu. Vreme curi. Postaje dramatično. Gubljenje školske godine označava veliki problem u državi. Nije to problem samo za studente, nije to problem, problem je i za srednjoškolce, problem je i za osnovce, jer jedna generacija gura drugu. Mora da se polaže prijemni ispit. Kako da se polaže prijemni ispit kad prva godina nije završila svoje studije, kako da uđu na studije?
Druga stvar, nekako nerad ili nešto mi je provuklo kroz uši da prosvetni radnici, ne znam, ne rade, to je jedan ozbiljan, odgovoran, težak posao. Šta je pedagog? Znate li, molim vas, šta je to dobar pedagog? Kažu da postoji jedna definicija, koja je utemeljena i koja glasi – dobar pedagog je onaj koji voli svoje đake i studente i oni vole njega. Nema druge formule. Kaže – pedagog mora da se usmeri na to da pronađe šta je naklonost onog studenta ili onog đaka kako bi u njemu izgradio da sam tu svoju naklonost iskoristi za sopstveni razvoj. Pa, to je poduhvat. Pedagog ima poduhvat. On radi više od onog nego što je potrebno.
Zato moramo da vodimo računa kako se tim ljudima obraćamo. Pa, oni vaspitavaju i našu decu. Ljudi, ne možemo samo da krenemo da nekoga napadnemo i da kažemo da je loš ili ovakav ili onakav. Ne, nego daj da razgovaramo, možda i on ima neki problem. Pa, dajte da rešavamo probleme. Zaista vam hvala na ovoj mogućnosti.
29/1 TĐ/CG 15.50 – 16.00