Predlagač zakona smatra da je Zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju koji je donet 12. avgusta 2015. a izmenjen i dopunjen 8. juna 2018. neophodno dalje precizirati u tri oblasti i to u odredbama koje se odnose na uslove taksi prevoza, prevoz putnika koji se obavlja putničkim vozilom koje je iznajmljeno sa uslugom vozača (limo servis) i takođe regulaciju prava i dužnosti inspekcijskog nadzora.
Preciziranje uslova za obavljanje taksi prevoza
Izmenama i dopunama zakona precizirano je, najpre, da je taksi prevoz ona vrsta javnog prevoza čija se naknada obračunava taksimetrom i čije vozilo ima registarske tablice sa oznakom TX, koje je registrovano prema mestu sedišta i da ima odobrenje za pružanje usluga prevoza. Dalje, navodi se da prevoznik ne sme biti pravnosnažno osuđivano za krivična dela koja su taksativno nabrojana u Zakonu. Usluge se obavljaju na teritoriji mesta na kom je vozilo registrovano a bliže uslove za obavljanje taksi prevoza propisuju opština, grad ili grad Beograd. Sve ostale karakteristike koje nisu definisane ovim zakonom se dalje preciziraju Odlukom koju donose organi jedinice lokalne samouprave.
Preciziranje uslova za obavljanje limo servisa
Položaj pružalaca limo servisa je ranije neprecizno bio definisan Zakonom o turizmu. Predlagač zakona ističe je zbog problema širokog tumačenja ovu oblast pružanja usluga prevoza potrebno definisati Zakonom o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Predlaže da se limo servis definiše kao javni prevoz i da shodno tome vozači i vozila podležu obavezama iz propisa kojima se uređuje oblast bezbednosti saobraćaja na putevima. Takođe se precizira da je za pružanje limo usluga obavezno vođenje registra i dalje navodi koje sve to dužnosti pružalac usluga mora da ispuni. Pružalac usluga je dužan da u svakom poslovnom prostoru, odnosno mestu poslovanja u kom obavlja delatnost drži rešenje o upisu u odgovarajući registar i uverenje o evidentiranju u Registru turizma, da u svakom poslovnom prostoru, odnosno mestu poslovanja istakne cene usluga koje pruža i da se pridržava istaknutih, odnosno objavljenih cena, da za svaku pruženu uslugu izda propisan račun i da vodi evidenciju pruženih usluga.
Osim što će moći da se obavlja isključivo na osnovu odobrenja jedinice lokalne samouprave, dopunama zakona precizno je utvrđeno kojim vrstama vozila se može obavljati limo servis, zabranjeno je obavljanje limo servisa na unapred utvrđenoj relaciji, vozilo limo servisa moguće će biti iznajmiti isključivo u celini (ne i pojedinačno mesto za sedenje), a ugovoreno vreme prevoza neće smeti da bude kraće od tri časa. Na ovaj način, izmenama i dopunama zakona onemogućiće se obavljanje limo servisa mnogim prevoznicima koji su, u skladu sa Zakonom o turizmu, do sada pružali uslugu limo servisa.
Propisivanje slučajeva u kojima nije dozvoljeno nuđenje usluge prevoza pružanjem usluga informacionih tehnologija
Najveći problem koji predlagač uviđa jeste pojava sive ekonomije i to pojavom neovlašćenog obavljanja javnog prevoza putnika, nelojalne konkurencije kroz instaliranje i reklamiranje elektronskih aplikacija za obavljanje taksi delatnosti od strane fizičkih lica privrednih subjekata, koja nemaju odobrenje za obavljanje taksi delatnosti.
U skladu sa dopunama zakona, biće kažnjivo pružanje IT usluga za nuđenje usluge prevoza ili povezivanje korisnika prevoza sa pružaocima usluge koji nemaju odobrenje za pružanje usluge taksi prevoza ili limo servisa. Zakonom je, takođe, zabranjeno korišćenje tehnologija za nuđenje taksi usluge po ceni različitoj od one koju propiše jedinica lokalne samouprave.
Proširenje nadležnosti inspekcije i komunalne policije
Dopunama zakona omogućiće se i pojačan rad inspekcija . U vršenju inspekcijskog nadzora, inspektor će imati mogućnost i da nastupi kao prikriveni putnik, ali isključivo pod uslovom da se do potrebnih dokaza ne može doći na drugi način. Izmenama zakona inspektoru će biti omogućeno i da isključi iz saobraćaja vozilo koje obavlja limo servis suprotno zakonu, kao i da istom oduzme saobraćajnu dozvolu i registarske tablice u trajanju od 10 dana.
Ovlašćenja vršenja inspekcijskog nadzora se prenosi i na komunalnu policiju zbog nedovoljnog kapaciteta. Proširena su prava i dužnosti komunalne policije koja će imati i ovlašćenje da da privremeno oduzme vozilo koje je označeno taksi oznakom, a nema odobrenje za vršenje ove delatnosti.
Da li podržavate ovaj predlog zakona?
Glasajte ovde i pogledajte rezultate